GDZIE SĄ MIĘŚNIE KEGLA?

 Man's hand pointing on street map
Mi
ęśnie dna miednicy (mięśnie Kegla ) są grupa mięśni, „zawieszoną” między kością łonową a ogonową będącą podporą dla narządów miednicy mniejszej- pęcherza moczowego, macicy i jelita grubego. Ponieważ nie biorą udziału w żadnym widocznym ruchu zlokalizowanie ich i właściwe napinanie jest dużą sztuką i wiele kobiet wykonuje ćwiczenia w niewłaściwy sposób- najczęściej zamiast napinać mięśnie dna miednicy ściskają uda i pośladki lub napinają brzuch.

Warunkiem uzyskania pozytywnych efektów ćwiczeń jest prawidłowe zlkokalizowanie mięśni Kegla, oraz ich prawidłowe, świadome napinanie i rozluźnianie. Na wielu portalach i w prasie kobiecej możemy znależć instrukcje rozpoznawania istotnych dla nas mięśni poprzez wstrzymywanie strumienia moczu- Tymczasem jest to niebezpieczne dla zdrowia postępowanie- co prawda mięśnie Kegla są odpowiedzialne za czynność wstrzymywania moczu, jednak takie zachowanie może wywołać wiele szkodliwych efektów. Po pierwsze powoduje cofanie się moczu i może być przyczyną zakarzeń dróg moczowych, po wtóre, wyrabia wadliwy wzorzec kurczenia się tych mięśni i może prowadzić do zaburzeń w wydalaniu moczu- mięśnie będą się napinać w momencie, kiedy będziemy chciały oddać mocz, co z kolei spowoduje jego zatrzymanie. 

lupa

Jak odnaleźć mięśnie dna miednicy?

Najbardziej przemawiającym do wyobraźni sposobem jest wyobrażenie sobie, że próbujemy zbliżyć kość ogonową do spojenia łonowego. Ruch ten jak wiemy jest niemożliwy do wykonania, ale sama próba automatycznie powoduje napięcie mięśnia dźwigacza odbytu.

Dla uzyskania napięcia mięśnia poprzecznego brzucha, którego skurcz odruchwo przenosi się na mięśnie dna miednicy należy wyobrazić sobie próbę zbilżenia do siebie kolców biodrowych. Choć, jak łatwo się domyślić kolce biodrowe nie poruszą się ani odrobinę,  to napnie się mięsień poprzeczny brzuch, czego widocznym efektem będzie obniżenie się dolnej części brzucha od pępka do spojenia łonowego.

Mięśnie dna miednicy można również zlokalizować kładąc się wygodnie na plecach, najlepiej z lekko ugiętymi nogami tak, aby mięśnie brzucha były rozluźnione. Możemy też usiąść na  krawędzi stołu ustawiając nogi w lekkim rozkroku.

Układamy ręce w okolicy spojenia łonowego co pozwoli nam kontrolować mięśnie brzucha, które powinny być przez cały czas maksymalnie rozluźnione. Musimy również pilnować, by nie zaciskać pośladków i nie łączyć ud, czyli nie napinać mięśni przywodzicieli. Zachowując tę pozycję próbujemy podciągnąć mięśnie dna miednicy napinając okolicę cewki moczowej i odbytu- tak jak robimy to przy przerywaniu strumienia moczu ( należy pamiętać, że nie wolno tego ćwiczenia wykonywać podczas wizyty w toalecie podczas oddawania moczu). Mięśnie, które będziemy napinać będą właśnie mięśniami dna miednicy.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s