PILATES

Training pilatesPilates jest systemem ćwiczeń, który nie bez przyczyny znajduje ogromne rzesze entuzjastów we wszystkich środowiskach i grupach wiekowych. Główną przyczyną tej popularności jest efektywność i przystępność- trening nie wyklucza bowiem osób mniej sprawnych, starszych czy borykających się z problemami zdrowotnymi, które muszą rezygnować z innych, bardziej obciążających form ruchu. Na zajęcia Pilates trafiają osoby chcące wyrzeźbić sylwetkę, wysmuklić uda i pośladki czy stać się posiadaczami płaskiego brzucha. Metoda ta jest bowiem świetnym uzupełnieniem wysiłku kardio czy alternatywą dla siłowni również dzięki często zaniedbywanym ćwiczeniom rozciągającym zapewniającym smukłość mięśni i zapobiegającym kontuzjom.

Ćwiczenia zostały opracowane w latach dwudziestych ubiegłego wieku przez Josepha Pilatesa, jako nowatorska metoda rehabilitacji dla  kontuzjowanych tancerzy i sportowców. Choć powszechnie uważa się że ich koncepcja została opartą o jogę, w rzeczywistości inspirowana jest baletem i ćwiczeniami siłowymi. W rezultacie powstał kompleksowy trening poprawiający elastyczność, siłę, równowagę, kształtujący świadomość ciała i pozwalający osiągnąć harmonię ciała i umysłu.  System ten ciągle się rozwija adaptując się do aktualnego stanu wiedzy z zakresu fizjologii i medycyny, dodawane są również elementy uatrakcyjniające przebieg zajęć.  Nowoczesne formy obejmują już kilkaset ćwiczeń wykorzystujących często przybory min. piłki różnej wielkości, półpiłki (bosu), wałki czy taśmy. W efekcie zmieniając instruktora możemy zetknąć się z zupełnie nieznanymi ćwiczeniami. Nie powinno nas to niepokoić o ile dostrzegamy w nich główne założenia Josepha Pilatesa: koncentrację, precyzję ruchu, pracę z oddechem, a przede wszystkim skupienie się na „centrum”.

Ćwiczenia polegają na wykonywaniu precyzyjnych nieobciążających stawów ruchów, często o niewielkim zakresie. Gwarantują one równomierny rozwój wszystkich grup mięśni, co pozwala uniknąć problemów związanych z zaburzeniem równowagi mięśniowej wywołanej przez jednostronne obciążenie ciała (w wyniku uprawiania sportu lub codziennych czynności). Prawidłowe wykonywanie ćwiczeń pozwala zniwelować wady postawy i pozbyć się bólu pleców, wysmuklić sylwetkę i uzyskać płaski brzuch. Ćwiczenia, rozwijając świadomości ciała sprzyjają wytwarzaniu prawidłowych wzorców ruchowych chroniąc nas tym samym przed utrwaleniem nawykowych wad postawy.

Mięśnie rozciągają się, wzmacniają i stają się bardziej elastyczne, przez co całe ciało odzyskuje sprężystość, poprawia się sylwetka,  chód staje się lekki, a ruchy miękkie i pełne gracji podobne  do płynnych ruchów tancerzy.

Charakterystyczny dla metody Pilatesa jest także fakt, iż skupia się on na mięśniach głębokich, z reguły pomijanych w innych metodach treningowych aktywizujących głównie duże mięśnie powierzchowne.

Kluczową  rolę w metodzie Pilates odgrywa oddech, będący integralną częścią każdego ćwiczenia. Nie tylko, jak przy każdym innym wysiłku zwiększa nasycenie krwi tlenem i dostarcza go do mięśni.  Pilates wykorzystuje świadomy oddech do aktywowania głębokich mięśni stabilizujących kręgosłup. Gwarantuje to bezpieczne wykonywanie ćwiczeń i uzyskiwanie maksymalnych efektów. Ponieważ prawidłowe wykonanie precyzyjnych ruchów wymaga koncentracji metoda ta pomaga rozwinąć świadomość ciała , nadaje rytm i płynność ruchom oraz uspokaja. Znaczenie świadomego oddechu zbliża Pilates do Jogi, jednak sposób prowadzenia oddechu jest nieco inny niż podczas wykonywania dynamicznych Vinyas.

Podstawowe korzyści płynące z ćwiczeń metodą Pilates:

  • uśmierzenie bólu pleców
  • korekcja wady postawy
  • poprawa zakresu ruchu w stawach
  • uelastycznienie i wysmuklenie mięśni
  • wzmocnienie mięśni, zwłaszcza głębokich odpowiedzialnych za utrzymanie prawidłowej sylwetki
  • utrata tkanki tłuszczowej
  • płaski brzuch
  • lekkość i płynność ruchów
  • poprawa koordynacji ruchowej
  • poprawa ogólnej wydolności organizmu
  • pogłębienie świadomości ciała
  • relaks
  • pewność siebie

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s